Alting har en tid, for alt, hvad der sker under himlen, er der et tidspunkt.
En tid til at fødes, en tid til at dø. En tid til at plante, en tid til at rydde.
En tid til at slå ihjel, en tid til at helbrede. En tid til at rive ned, en tid til at bygge op.
En tid til at græde, en tid til at le. En tid til at holde klage, en tid til at danse.
En tid til at sprede sten, en tid til at samle sten. En tid til at omfavne, en tid til ikke at omfavne.
En tid til at opsøge, en tid til at miste. En tid til at gemme hen, en tid til at kaste bort.
En tid til at rive itu, en tid til at sy sammen. En tid til at tie, en tid til at tale.
En tid til at elske, en tid til at hade. En tid til krig, en tid til fred.
Hvad udbytte af sit slid har den, der foretager sig noget?
Prædikerens Bog kapitel 3, vers 1 til og med 9
I tidens løb har jeg med stor fornøjelse prøvet en del forskellige danse – nogle mere fysisk og teknisk krævende end andre. Så det fik jeg lyst til at lave en lille oversigt over på denne side. Selvfølgelig med introduktion til hver dans, en bedømmelse (jeg prøver stadigvæk at blive enig med mig selv om en god skala, jeg kan benytte) og gode instruktionsvideoer fra YouTube, hvis de er tilgængelige. Der findes naturligvis mange andre danse, men jeg har kun medtaget dem, jeg selv har prøvet, da jeg mener, det er en nødvendighed for at kunne bedømme såvel sværhedsgrad som krav til fysisk formåen og underholdningsværdi – såvel for andre som for en selv.
Et par ekstra tips følger her, da de fleste nybegyndere mest frygter tre ting, når de danser – og det er synd, for alle tre fadæser kan nemt undgås, selvom alt selvfølgelig kan ske, når først man er lidt for beruset, træt eller uopmærksom:
Den første frygt giver næsten sig selv, nemlig at komme til at træde partneren over tæerne eller at blive trådt over tæerne. Men alle danse er faktisk så smart indrettet, at kvindens og mandens fødder ifølge planen aldrig er på samme sted på samme tid. Dette skyldes at kvinden som grundregel spejler mandens bevægelser enten symmetrisk eller asymmetrisk. Med andre ord er samarbejdsfordelingen som udgangspunkt, at manden skal læse kvindens signaler og bl.a. på baggrund heraf lade sin krop – og især sine fødder – følge dansens grundlæggende bevægelser, samtidig med at han hele tiden leder kvinden, så hun ved, hvad hun skal – bl.a. ved at styre hendes retning med hænderne – især hånden på hendes ryg. Det er derfor, det er vigtigt for begge dansere, præcist at vide hvor hånden som regel er placeret. Jo længere mod kvindens lænd / hofte at hånden glider, jo mere direkte – og groft/klodset – kan manden styre kvinden. Men herved tabes en stor del af charmen og synergieffekten i samarbejdet. Bl.a. derfor trækker det voldsomt ned i de fleste dansekonkurrencer, hvis manden flytter sin hånd på kvindens ryg, eller skifter håndens placering. Kvindens rolle i dansen er, igen som udgangspunkt, at bemærke mandens signaler og på baggrund heraf, spejle hendes forventning af mandens bevægelser. Her kommer kendskab til dansen hende til hjælp, eftersom hun kan bedømme mandens bevægelser ud fra de standardiserede bevægelser. Og eftersom de fleste danse benytter sig af en enten synkron eller asynkron spejling, er ingen tæer i fare. Når blot koen har tre klove på land, er der ingen ko på isen.
Den næste frygt blandt nybegyndere er, at man kommer for tæt på sin partner, at man bryder dennes intimsfære og komfortzone. Det er ganske forståeligt, eftersom dans på samme tid er noget nær det mest kropsligt sansende, intime og tryghedsafhængige, som vi mennesker kan foretage os – kun overgået af kys og hvad deraf følger. Men faktisk er der i selv de mest sexede, hotte latin-danse en række sikkerhedsventiler og måder, hvormed manden og kvinden kan stole på hinanden. Det er bl.a. også derfor, at det er en skrøne, at man SKAL være i et fast parforhold for at kunne opretholde den fælles intimitet og det samarbejde, der skal til for at kunne danse. Den første sikkerhedsventil er, at parret i de fleste danse faktisk ikke læner sig op ad hinanden – det er noget som trætte soldaterkammerater kan gøre når de er på march og ikke har fået sovet nok. I stedet benytter danserne sig af det direkte modsatte, nemlig at læne sig væk fra hinanden. Lad os tage udgangspunkt i det kendte dansegreb, hvor mandens venstre hånd holder kvindens højre hånd ført væk fra kroppen, mandens højre hånd enten hviler på kvindens venstre skulderblad, hendes venstre ribben (her kan nogle kvinder faktisk godt være kildne, så forsigtighed tilrådes), øverst på kvindens venstre hofte, eller på kvindens nederste ryg, og kvindens venstre hånd enten hviler på mandens højre arm, hans højre skulder, hans ryg mens den læner op ad hans arm, eller slet og ret er ført venstre om mandens ryg. Det her lød nok indviklet, men er såmænd blot variationer af dette greb, som de fleste har set før:
Den tredje frygt er, at komme til at tabe eller blive tabt af sin partner. Og det bør da også undgås… Men reelt set er der ingen kast i nogen af de etablerede danses udgangspunkt, så frygten for at lave en maveplasker på dansegulvet
- Skulle jeg pege på danse, der er underholdende og berigende at se på som tilskuer, vil jeg varmt anbefale såvel Lindy Hop / Jitterbug som Lancier eller Wienervals.
- Skulle jeg anbefale danse for parret, der har lyst til at forkæle hinanden (for i øvrigt uagtet kønsmæssig sammenhæng) vil jeg varmt anbefale Sønderhoning, Salsa eller Vals, der begge i høj grad er danse, hvor fokusset er på hinanden, på samarbejdet og nydelsen af at bevæge sig i fælles, rytmisk harmoni. Disse danse er helt klart blandt mine favoritter. De er romantiske, de er vidunderlige og det er endda også en fornøjelse at se på par, der danser dem.
- Tager vi skridtet videre, og leder efter en dans, der fint (KAN!) fungere som erstatning for sanselige seksuelle udskejelser, vil jeg afgjort anbefale Lambada. No discussion. ‘Nuff said.
- Skulle jeg anbefale danse, man ikke behøver at tage alt for højtideligt, der får pulsen op, der fremmer det store grin og efterfølgende garanterer forpustelse og smil, vil jeg varmt anbefale Polka, Lindy Hop, Samba eller en frisk Hopsa.
- Skal jeg anbefale danse, hvor fokus er på, at begge dansere som individer ser enormt cool ud, vil jeg pege på Bossa Nova, Tango, Bachata,
Folkedans – International og Dansk bevægelsesbegejstring for alle
En markant og sund værdi, jeg har taget med mig fra min folkedanser-tid, handler om at vide, hvem man selv er, hvor man kommer fra – og som en ganske naturlig forlængelse heraf, at kunne favne værdierne i forskelligheden. Min familie og jeg har haft besøg fra mange lande og også været på besøg i mange lande, for herigennem at opleve den multikulturelle mangfoldighed, som er en helt naturlig del af dansen. Når nu Esterne, Skotterne, Englænderne, Amerikanerne, Tyskerne osv. kunne en sjov, flot og spændende dans, er det jo helt naturligt at prøve at lære den dans. Og lige så stolt man kan være af de danse, vores forfædre har danset, lige så fascinerende er det, at mange danse, tøjskikke, vaner og så videre har bevæget sig med folk på tværs af grænser, kulturelle skel og politiske, religiøse eller etniske uenigheder. Verden er med andre ord mere spændende, jo mere man giver sig selv lov til at kigge på den.
Polka
Denne heftige, udmattende og rasende skægge dans er enormt nem, når først man har lært grundtrinnene, som kan ses i videoen herunder.
Vals
Sønderhoning
Hopsa
Mazurka
Yugo (dansk dans fra 70’erne)
Totur fra Vejle
Den toppede høne
Latin-dans – for alle aldre
De Mellemamerikanske danse er båret af et fokus på en sexet og kropslig bevægelse, båret af en begejstring for kroppen og livet, ren livsglæde, sanselighed, passion og ikke mindst stil!
Salsa
Tango
Samba
Lambada – hvor tæt på hinanden kan vi komme?
Merengue – SUPER nemt!
Det er blevet sagt, at kan man gå, kan man danse merengue. Når det så er sagt, kan dansen selvfølgelig udvides og opgraderes til nær sagt ukendelighed – og til en LANGT højere sværhedsgrad. Men kuriøst nok anser mange merengue-afficionados dette for at være noget helt andet end den “rigtige” merengue. Så med andre ord anses den nemme dans for at være den rigtigste måde at danse merengue. Just saying!
Bossa Nova – Cool, afslappet, rytmisk
World-danse
Jive – fart og tempo!
Foxtrot – formel eller tæt og intimt
Jitterbug / Lindy Hop – SÅ sjovt! Double Hop: SÅ sjovt! SÅ hårdt!
The Twist – Sammen med Merengue en af de NEMMESTE danse 🙂
Specials og All-round awesome dancemoves!
The Moonwalk – MJs signatur-move sammen med hans “Anti-gravity Lean”
The Lean
Breakdance / Hip Hop
Kendetegnet ved sammensætning af sekvenser, der ikke behøver at hænge tematisk eller strukturelt sammen, men som hver især i sig selv er pænt imponerende.
Lancier – ikke kun for gymnasie-elever og officers-aspiranter
Crash course til en elegant, nemt tilgængelig og kærlig bryllups- og pardans